Razmišljanje...
1. Razmišljanje o beskonaÄnom
2. Život je želja za beskonaÄnim
3. Na putu
4. Prema našem susretu
5. Suputnici svim ljudima
(Iz kateheza za Svjetski susret mladih)
1. „Razmišljanje o beskonaÄnom“
„Jeste li ikad u životu sreli ženu koja vas je u trenutku zaÄarala, a zatim nestala? Te su žene kao zvijezde koje brzo nestanu u vrućim ljetnim noćima. Vjerojatno ste sreli, na kupanju, na kolodvoru, u dućanu ili u tramvaju, jednu od ovakvih žena Äija je pojava kao otkrivenje, iznenadno i moćno cvjetanje koje izvire iz dna vaše duše (.) Makar i samo na minutu; žena je vjerojatno otišla; ostala jeu vašim dušama kao blagi izvor svjetlosti i dobrote; osjećali ste neodreÄ‘enu tjeskobu kada se zauvijek udaljavala (.) Ja sam puno puta osjetio tu nedefiniranu žalost; bio sam djeÄak; ljeti sam Äesto išao u glavni grad pokrajine i dugo bih sjedio na plaži, tik uz more, i viÄ‘ao bih te misteriozne, utjecajne žene koje su me, kao što se plavo more širi u nedogled, tjerale da razmišljam o BeskonaÄnom.“ Literarni genij Azorín vrlo uÄinkovito izražava osnovno iskustvo svakoga Äovjeka. Postoje situacije koje potpuno otvaraju srce. Otvaraju u smislu da Äine prisutnim svoj pravi horizont, svoju „mogućnost za beskonaÄno“. Postoje i situacije koje nam dozvoljavaju da otkrijemo tko smo, koje razbijaju sve umanjene slike našega bića, koje nam kažu da nam ništa nije dovoljno. To su okolnosti i iskustva koje opisuju pravu prirodu i veliÄinu života, našega bića. To su okolnosti koje, prije svega, ne kažu „što nam nedostaje“, već održavaju prisutnom intuiciju vjeÄnoga za ono za što smo stvoreni. ÄŒovjek „razmišlja o beskonaÄnom“ jer stvarnost koju ima ispred sebe potpuno otvara, pokazuje mu da ima nešto više i što mora trajati vjeÄno.
Ljubav je nesumnjivo jedno od takvih iskustava. Svaki Äovjek doživi iskustvo ljubavi: u obitelji, s prijateljima, tražeći ženu s kojom će dijeliti život, u djeviÄanstvu… Na licu žene koju poÄinjemo voljeti – zaljubljivanje je poÄetak puta – koncentrira se naša želja za beskonaÄnim, intuicija da smo stvoreni za vjeÄnost. ÄŒak i tuga ili tjeskoba, koju možemo osjećati i od same pomisli da možemo izgubiti voljenu osobu, znak je otvaranja beskonaÄnom. Otvaranje koje može biti opisano kao želja ili kao nostalgija, i koja se raÄ‘a iz najistinitijih iskustava našega života: u ljubavi, ali isto tako i u doživljavanju ljepote, u strasti za vlastitom slobodom, u pobuni pred nepravdom, u misteriju patnje i boli, u poniženju od zla koje ljudi Äine, u strastvenoj potrazi za istinom, u uživanju dobrote. U iskustvu koje Äovjek stjeÄe u životu, uoÄava prisutnost vjeÄnoga. Upravo to beskonaÄno koje se najavljuje u svijetu. U svoj veliÄini i iznenaÄ‘ujućoj ljepoti stvaranja: od planina i ocena pa do genetike DNK! „Svijet i Äovjek svjedoÄe da u njima nisu ni poÄetak ni kraj, već sudjeljuju u Onome koji jest, bez poÄetka i kraja.“
2. Život je želja za beskonaÄnim
Svi ljudi, bez obzira na godine, rasu ili kulturu, iskušavaju tu želju/intuiciju za beskonaÄnim koja se poklapa s „najoÄitijom“ životnom istinom. Ne možemo zanijekati da smo mi ta želja, da je srž našeg bića „razmišljanje o beskonaÄnom“. Ova se želja poklapa sa životom. To nije nešto što u proljeće izbija u srcu ili kad se osjeća osobito melankoliÄno! To je jednostavno „život“! Zbog toga je želja za beskonaÄnim želja za puninom života. To nije samo jedna dimenzija života, već život u svojoj cjelini. To je lanac koji dopušta predosjećaj jedinstva koji postoji izmeÄ‘u tvojih roditelja i tvoje želje za izgraÄ‘ivanjem, izmeÄ‘u ljutnje zbog nepravde i suosjećanja zbog boli, izmeÄ‘u „voljeti“ i „biti voljen“ i poziva na plodnost. Bez jedinsta koje produbljuje ovu želju koja prolazi svakom stanicom tvojega bića, život bi bio obiÄan niz podataka o radnjama i dogaÄ‘ajima, gomila eksperimenata, rezultata, nesposoban da te izgradi kao cjelovitu osobu. U obiÄnom se jeziko to traganje za beskonaÄnim naziva „religijsko pitanje“. Kad se govori o religiji, govori se upravo o tome: o potrazi svih ljudi za beskonaÄnim. Svaki Äovjek, već zbog same Äinjenice što postoji, osjeća tu želju, to religijsko pitanje – bio ili ne sposoban da ju izrazi – jer religijsko je pitanje zapravo pitanje o životu i njegovu znaÄenju. Zbog toga je svaki Äovjek, bez obzira na odgovor na to pitanje, „religiozan“. To ne može prestati biti, ne može išÄupati iz srca „razmišljanje o beskonaÄnom“. KršÄ‡anska je tradicija opisala ovu stvarnost govoreći o Äovjeku kao „capax Dei“: Äovjek, stvoren na sliku i priliku Božju, sposoban je za Boga, želi Ga i može naći. „Sveta majka Crkva drži i uÄi, da se svjetlom naravnog ljudskog razuma, iz stvorenih stvari, sigurno može spoznati Bog, poÄetak i cilj sviju stvari.“ (Prvi vatikanski koncil: DS 3004; cf. 3026; Drugi vatikanski koncil, DV 6). Bez ove sposobnosti Äovjek ne bi mogao prihvatiti Božje otkrivenje. ÄŒovjek ima ovu sposobnost je je stvoren „na sliku Božju“. (Post 1,26). Psalmist je to lijepo izrazio koristeći se slikom žeÄ‘i: „O Bože, ti si Bog moj; gorljivo tebe tražim; tebe žeÄ‘a duša moja, tebe želi tijelo moje, kao zemlja suha, žedna, bezvodna.“ (Psalam 62)

3. Na putu
Pitanje i intuicija otvaraju put. ÄŒovjek, koji razmišlja o beskonaÄnom, kreće naprijed. Intuicija za beskonaÄno njegov je životni pokretaÄ, razlog zbog kojeg Äovjek voli i radi. Za Äovjeka poÄinje strastvena avantura traženja beskonaÄnog, upoznavanja vlastitog lica. Radi se o avanturi u koju smo svi ukljuÄeni. To nije nešto rezervirano iskljuÄivo za „religiozne“. Moguće je prepoznati put Äovjeka koji traži lice beskonaÄnog pomoću dvije Äinjenice koje su svima dostupne.
Prva je konstatacija o postojanju religija. Danas smo, više nego ikad u prošlosti, svjedoci postojanja brojnih religijskih iskustava. Kad se Äinilo da će nastupiti društvo bez Boga, pokreti i religijske sekte, vrlo razliÄite prirode, zaposjeli su Zapad i zapoÄeli su dijeliti društveno stanje zajedno s uspostavljenim religijama. To su konkretni, povijesni izrazi traženja beskonaÄnog i, u tom smislu, pomažu ljudskom razumu i slobodi da ne zatvori vlastite horizonte, da se ne smanji na iscrpljujući prostor „konaÄnoga“. Tako nauÄava Drugi vatikanski koncil: „Ljudi od razliÄitih religija oÄekuju odgovor na skrivene zagonetke ljudsko postojanja, koje, kako danas, tako i juÄer, diraju njihovo srce: Što je Äovjek? Koji je smisao i svrha našega života, dobro i zlo, podrijetlo i cilj boli, put da postignemo vjeÄnu sreću, smrt, razum, sankcije poslije smrti? Na kraju krajeva, koji je onaj posljednji i neobjašnjivi misterij koji obavija naše postojanje, odakle dolazimo i kamo idemo? Suživot s osobama drugih religija prilika je da prepoznamo identitet želje i pitanja koja zahvaćaju njihovo i naše srce. Ono što bi na prvi pogled moglo izgledati kao poteškoća, jer bi mnoštvo odgovora moglo zbunjivati, takoÄ‘er je privilegirana prilika da spoznamo jedinstvo izmeÄ‘u svih ljudi. Mnogo je odgovora koji se nude, no pitanje je samo jedno.
Na drugom mjestu možemo prepoznati našu potragu za beskonaÄnim u iskustvu koje smo svi imali: identifikacija beskonaÄnog s neÄim konkretnim. To može biti zaruÄnica, profesionalna karijera, ekonomski uspjeh ili strast za moći. Koliko li smo puta identificirali beskonaÄno koje smo predosjećali s neÄim osobnim! Koji je rezultat? RazoÄaranje. U našoj je potrazi za beskonaÄnim stigao trenutak kada smo zastali i vjerovali da se možemo poistovjetiti s neÄim naše mjere. To se zove „idolopoklonstvo“ i kušnja je to koju svaki Äovjek proživi. Umjesto da priznamo da je žena u nama izazvala razmišljanje o beskonaÄnom, što je znak beskonaÄnog, oÄekujemo da ona potpuno ispuni želju koju je izazvala. Kad se znak više ne prepoznaje kao takav i kad se zamijeni s cjelinom koju odašilje, tada se pretvara u idol. Ali idoli, kao što znamo, donose razoÄaranje. Psalmist je s velikom preciznošÄ‡u identificirao tragediju idolopoklonstva. To je tragedija neispunjena obećanja. ÄŒini se da ga mogu ostvariti, no ipak to nisu u mogućnosti: „Njihovi su idoli od srebra i od zlata, naÄinjeni ljudskom rukom: oni imaju jedna usta, a ne govore; oni imaju oÄi, a ne vide; oni imaju uši, a ne Äuju; oni imaju nos, a ne mirišu; ruke, a one ne pipaju; noge, a one ne idu; oni ne izvlaÄe nikakav zvuk iz svojeg ždrijela. Nek' njihovi stvaratelji njima naliÄe, i svi oni koji se uzdaju u njih!“ Psalam 115 (113b)
„NaÄinjeni ljudskom rukom“: psalmist s malo rijeÄi identificira korijen nemogućnosti da idoli ispune našu želju za beskonaÄnim. Idol je plod mojih ruku; tako i ima moje dimenzije: ograniÄen je. Zbog toga nikada neće moći na odgovarajući naÄin zadovoljiti našu želju za beskonaÄnim.
Raznolikost odgovora – religijskih – na samo jedno pitanje i nemogućnost idola da ispune želju za beskonaÄnim Äine samo još hitnijim traženje konaÄnog odgovora. ÄŒovjek koji ozbiljno živi svoj život, koji ne zatire intuiciju za beskonaÄnim, koja ga opisuje kakav je, ne predaje se.
4. Prema našem susretu
Ako odustajanje znaÄi ujedno i napuštanje avanture života, što uÄiniti? Kako Äovjek može ustrajati na tom putu? Kako se ne zaustavi u nedostatku odgovora? Nije moguće misliti kako je slika našeg života mit o Sizifu, optuženog da uvijek poÄinje iznova svoj posao, bez završetka ni odmora.Život je upravo ta želja, no svi naši pokušaji da ju zadovoljimo Äine se uzaludnima. Naši pokušaji, ne mogućnost ostvarenja. Zapravo, naša želja bi bila apsurdna, uzaludna da je osuÄ‘ena na vjeÄnu nemogućnost zadovoljenja. Zato se ne želi reći da smo mi ti koji se možemo sami zadovoljiti. Mi smo „sposobni“ biti zadovoljeni, ne možemo zadovoljiti sami sebe. ŽeÄ‘ koja isušuje grlo Äovjeka kaže da je on sposoban piti, a ne da on sam bude svjež i bistar izvor koji će ga napojiti. Tako je Äovjek sposoban za beskonaÄno, „capax Dei“, jer može prihvatiti ono što mu dolazi, a ne može sam sebi stvoriti to beskonaÄno za kojim toliko Äezne. Kad Äovjek spozna da je sposoban za Boga, njegova želja, nostalgija i žudnja postaju preklinjanje. I u tom preklinjanju Äovjek dostiže svoju pravu veliÄinu. „Blaženi siromašni duhom, njihovo je kraljevstvo nebesko.“ (Mt 5, 3). Siromaštvo duhom koje blagoslivlja Isus u blaženstvima, i Äiji je najjaÄi izraz molba, preklinjanje, sadrži puninu ljudskog iskustva. To je trenutak u kojem ljudsko srce kaže kaže BeskonaÄnom koje predosjeća: „DoÄ‘i, pokaži se!“ Svaka Äovjekova stanica Äeka i želi, traži i preklinje da mu beskonaÄno izaÄ‘e ususret. Želi upoznati njegovo lice i to moli: „Tvoje ću lice tražiti, Gospodine, ne skrivaj lica svoga od mene.“ (Psalam 26)
Bog nije zanemario ljudske molbe: „Posredstvom ljuskog razuma, Äovjek sa sigurnošÄ‡u može spoznati Boga preko njegovih djela. Ali postoji i druga vrsta spoznanja koju Äovjek nikako ne može dosegnuti vlastitim snagama, to je božansko Otkrivenje. (Prvi vatikanski koncil: DS 3015) Slobodne volje Bog se otkriva i daje Äovjeku. To Äini otkrivanjem svoga misterija, milosrdnog plana koji je uspostavio u Kristu od vjeÄnosti, u korist svih ljudi. Potpuno otkriva svoj plan šaljući svoga voljenoga Sina, našega Gospodina Isusa Krista, i Duha Svetoga.“ Molitve psalama, euharistijski tekstovi, adventsko vrijeme, cijela liturgija Crkve trajno je obrazovanje za život, na potpuno svjestan i svaki dan dostupniji naÄin, to je molitva Gospodinu. Ujutro, na poÄetku radnog dana, prve rijeÄi koje nam Crkva kaže su: „Bože moj, doÄ‘i mi u pomoć. Gospodine, u pomoć mi priteci.“ Na taj naÄin nas uÄi i pomaže nam shvatiti da želja postaje molba.

5. Suputnici svim ljudima
U toj smo molbi svi suputnici jedni drugima. Prepoznavanje želje za beskonaÄnim koja gradi srce svakog Äovjeka, dopušta nam da postanemo svjesni jedinstva koje postoji meÄ‘u nama. Ovu želju moguće je izraziti na razliÄite naÄine. Neki od njih Äak mogu biti i teški, uvredljivi ili nasilni. Pa i takve, izrazi su same potrage koja živi u našem srcu. Tko se prepoznaje u toj potrazi, zna da je blizu svakom Äovjeku, nikome ni niÄemu nije strana. Za Crkvu nema „dalekih“: jer svi ljudi žive, pitaju se i žele. Svi traže. Zbog toga se kršÄ‡anin ne boji razgovarati o potrazi s drugima. UkljuÄujući i one koji mu se smiju, koji ga nazivaju sanjarom ili vizionarom. Svakodnevno ga prati velika simpatija za sve ljudsko. Umjetnost, književnost, glazba. Sve što izražava Äovjekov duh, za onoga koji traži, prilika je da ponovo spozna želju koja je dio njega. Ako pokušate o tome razgovarati sa svojim kolegama, vidjet ćete da je istina.
